معرفی و بررسی رنگ آستری گیاهی
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

از آغاز خلقت تاکنون همواره چوب یکی از شاهکارهای بی‌بدیل آفرینش و جز لاینفک زندگی بشر بوده به نحوی که اگر در تاریخ نگرشی صورت پذیرد، از ابزارها و دست سازه‌های چندین هزار ساله این مهم به‌خوبی رؤیت می‌شود.

هر روز با پیشرفت انسان و افزایش علم، صنعت چوب هم در ساخت و ساز و استفاده از فن‌های مختلف سیر تکاملی را طی می‌کند که بسیار جالب است اما از آنجا که چوب یک جامد کاملاً طبیعی است همواره در مسیر هجوم عناصر چهارگانه بوده است که بشر با استفاده از دانش و عقل خود توانسته راهکارهای جالب و مناسبی را برای مبارزه با این عناصر پیدا کند.

 

رنگ آمیزی ترمووود

بشر از دیر باز برای حفاظت از دست ساخته‌های چوبی خود راهه‌ای گوناگونی را تجربه کرده و در همه این اعصار  به یک نتیجه واحد رسیده است که اگر بتواند چیزی را در درون بافت‌های چوب نفوذ دهد به نحوی که این کار سبب موم اندود کردن بافت چوب شود، به طبع می‌تواند عمر مفید چوب را به سطح بالایی ارتقاء دهد. به همین منظور مواد گوناگونی نظیر مواد نفتی و گیاهی و شیمیایی را آزموده است و در طی این آزمایش‌های نتایج گوناگون و جالبی هم کسب کرده و در طی این سال‌ها فرایند حفاظت از چوب هم دچار تغییر و تحولات شگرفی شده است.

 رایج‌ترین روش استفاده از حفاظت‌های پوششی خصوصاًدر ایران، استفاده از مواد نفتی و پتروشیمی بوده است که سالیان درازی است افراد مختلف از آن بهره گرفته و بر هیچ کس پوشیده نیست که این رنگ‌ها و پوشش‌ها در کنار مزایا،  معایبی هم دارند که گذر از کنار این معایب به‌راحتی امکان پذیر نیست.

به‌طور مثال در گذشته برای پوشش سازه‌های ساختمانی مانند سقف و دیوار از رنگ روغنی استفاده می‌شد که در هنگام اجرا بوی نامطبوع رنگ و نفت و تینر روغنی مشکلات تنفسی و پوستی را برای نقاشان زحمتکش ساختمان به وجود میاورد که باعث اشکالات جدی برای این عزیزان می‌شد و همچنین پس از اتمام کار یک واکنش شیمیایی مخفی و عجیبی صورت می‌پذیرفت.

به‌طوری که  رنگ‌های روغنی پس از قرار گرفتن روی یک سطح، شروع به آزاد کردن مولکول از سطح فیلم محافظ براق رنگ به مدت یک سال می‌کند که می‌تواند مشکلاتی نظیر سردرد، میگرن، حالت تهوع، سرگیجه، مشکلات تنفسی و… را برای ساکنین آن مکان به ارمغان بیاورد و همچنین اجرای رنگ‌های روغنی به علت زمان‌بری بالا موجب تولید اشکالات زیادی می‌شد.

از یکسو رنگ‌های پلاستیک اگر چه دارای این اشکالات نبودند ولی چون شرایط مقاومتی بسیار ضعیفی دارند بنابراین نمی‌توانستند گزینه خوبی باشند و این بحران‌ها سالیان متمادی گریبان گیر صنعت رنگ ساختمان شده بود تا بالاخره گسترش علم و نو آوری به خدمت بشر درآمد و با تولید رنگ‌های روغنی پایه آب یا همان آکریلیک‌ها به‌تمامی این مشکلات پایان داده شد.

 از آنجا که این نوع رنگ‌ها به هیچ عنوان برای سلامتی فرد مجری و مصرف کننده مشکلی نداشت و قابلیت سریع اجرا و پوشش بهتر و مقاومت بیشتر و… باعث شد تا به‌سرعت آکریلیک‌ها جایگزین رنگ‌های الکیدی یا همان روغنی سابق شوند.

رنگ چوب گیاهی

حفاظت از چوب و بحث عایق کاری چوب هم به طبع از مقوله مشکلات و صدمات مواد نفتی و پتروشیمی جدا نبوده و اتفاقاً از آسیب‌های زیادتری هم برخوردار است که اکثر کاربران گرامی با بوی تند و مسموم کننده پلی استرها و سیلر و کیلر و آسترها آشنا هستیم و همچنین با مشکلات جانبی نظیر واکنش‌ها و  مشکلات پوستی و تنفسی آشنا هستیم.

البته چند سالی است که علم و دانش بشری به خدمت آمده و این مشکلات را حل کرده است. با ورود رنگ‌های واتر بیس یا همان پایه آب، این مشکلات هم روبه فراموشی رفته است و در کشورهای اروپایی و آمریکایی تولید و کیفیت بسیار بالای واتر بیس ها سبب شده تا تولید رنگ‌های سلولزی یا همان فوری به فراموشی سپرده شود.

کشورهای دارای فنّاوری واتر بیس های چوب محصولات متنوعی نظیر سیلر، کیلر، نیم پلی استرها، تمام پلی استرها و انواع مادر رنگ‌ها را باکیفیت بسیار بالا تولید نموده‌اند که همگی حلال آب هستند و از نظر کیفیت، فام بخشی، پوشش، استحکام بسیار بالاتر از رنگ‌های فوری هستند و ایمنی و سلامت را برای رنگ‌کار و مصرف کننده و محیط زیست به ارمغان آورده‌اند اما همان‌طور که مستحضر هستید کشور ما در سالیان گذشته مسیر پر فراز و نشیب و پر از دشواری را طی کرده که از جمله آن می‌توان به تحریم‌ها اشاره کرد که مانعی بزرگ درزمینهٔ  تبادل علم و اطلاعات به‌روز در همه زمینه‌ها بوده که صنعت رنگ و رزین را نمی‌توان از این قاعده مستثنا کرد. اما علیرغم همه این سختی‌ها و مشکلات چند سالی است  که دانشمندان و محققان و دانش‌پژوهان عزیز ایرانی کمر همت را بسته و با جدیت تمام تحقیق و تولید و آزمایش در این زمینه را شروع کرده و واحدهای رنگ‌سازی و دانشگاه‌ها دست به دست یکدیگر داده تا بار دیگر محقق این حدیث نبوی باشند. ((که اگر دانشی در ثریا باشد مردانی از پارس بدان دست خواهند یافت))

از جمله این مجموعه‌های  دانش بنیان  در عرصه رنگ و رزین می‌توان به اشاره نمود که بهره گیری از علم و دانش بومی و با تکیه به بهره گیری از عناصری از دل طبیعت رنگ‌های جذاب و زیبایی را تولید کند که علاوه بر قابلیت حل شدن با آب مزایای زیاد دیگری از جمله ثبات رنگی بالا، کیفیت و استحکام، فام بخشی زیادتر و… اشاره نمود از گذشته تا به حال رنگ‌کاران گرامی چوب برای آستر کردن چوب از شاپان یا همان قیر صنعتی تصفیه شده استفاده می‌کنند که دارای مشکلاتی از نظیر بوی نامطبوع و عوارض جسمی و تنفسی، دورنگ کردن بافت چوب، خطرات کار با بنزین و… هستند که این شرکت با تولید رنگ‌های گیاهی خود این مشکلات را برطرف نموده و ضمن در نظر گرفتن بالاترین حد ایمنی و سلامت رنگ‌کاران عزیز به سمت خود کفایی و تولید دانش رنگ‌های واتر به یس در حرکت است.

 

termowood painting

 

رنگ گیاهی چوب قابلیت ترکیب با انواع پودرهای معدنی نظیر امرا ، اخرا و… را برای تغییر فام داشته و در ترکیب کاملا همگن می شود.

رنگ (جوهر) گیاهی چوب گره های چوب را(بدون تیره کردن حاشیه گره ها) کاملا آشکار می سازد.

این رنگ گیاهی همچنین باعث استحکام قطعات چوبی شده و از نفوذ حشرات (از قبیل موریانه) به قطعات چوب جلوگیری میکند.

کارهای نفیس و فاخر مبلمان که با این رنگ، پوشش داده میشوند دارای اصالتی ویژه بوده، و مشتریان از این کارها کاملا راضیند.

رنگ گیاهی چوب همچنین بر روی انواع صنایع دستی چوبی قابل اجراست.

 

عروسک چوبی

 

منبع: ichoob.ir





:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: